Tunnel bespaart helft energie op licht met led-lampen

Gepubliceerd: donderdag 12 april 2018

In de Tweede Heinenoordtunnel zijn de tl-buizen vervangen door led-lampen. Hiermee bespaart Rijkswaterstaat 50 procent op energie. Meer besparing is mogelijk met dynamische verlichting.

De Tweede Heinenoordtunnel ten zuiden van Rotterdam is bestemd voor agrarisch verkeer, fietsers en voetgangers. In de twee tunnelbuizen hingen tot voor kort maar liefst 1250 tl-lampen. Inmiddels zijn deze ingeruild voor 200 ledlampen, een aanzienlijk lager aantal. Minder lampen betekent minder energieverbruik. Bovendien is ledverlichting zuiniger dan tl-verlichting. Al met al levert de nieuwe situatie een energiebesparing van ongeveer 50 procent op. Dat meldt Rijkswaterstaat in een bericht op haar website.

Beleving qua licht hetzelfde
“Toch blijft de beleving qua licht voor tunnelgebruikers hetzelfde”, vertelt Johan Naber, als technisch manager van Rijkswaterstaat betrokken bij dit project. “Dat komt omdat ledlampen veel breder en verder kunnen stralen. Voor hetzelfde resultaat kan dit type verlichting dan ook verder uit elkaar hangen. In de nieuwe situatie hangt er iedere 8 meter een ledlamp.” De duurzame verlichting in de tunnel is één van de projecten waarmee Rijkswaterstaat haar ambitie invult om 20 procent minder energie te verbruiken in 2020.

Dynamische ledverlichting
Naber noemt de energiebesparing in de Tweede Heinenoordtunnel ‘een mooie winst’, maar daarmee is de kous nog niet af. “We willen nóg meer besparen door de verlichting dynamisch te maken. Dynamisch betekent dat de ledlampen in de donkere uren minder fel schijnen dan wanneer het buiten licht is. Daarnaast gaan ze in een spaarstand wanneer er niemand in de tunnel is. Vooral in de nachtelijke uren met weinig verkeer kunnen we zo veel energie besparen.”

Veiligheidsgevoel voorop
Rijkswaterstaat onderzoekt komende weken hoeveel energiebesparing de dynamische verlichting oplevert. Daarbij staat het veiligheidsgevoel van tunnelgebruikers voorop. Naber: “Dat mag niet in het geding komen. Zelfs bij de spaarstand blijft er nog ruim voldoende licht in de tunnel om goed te kunnen zien. En zodra iemand de tunnel nadert gaat de verlichting automatisch in de normale stand. Op deze manier kunnen we het energieverbruik mogelijk verminderen tot minder dan een kwart van de oorspronkelijke tl-lampen. Half april moet het precieze percentage duidelijk zijn.”

Bron: www.ensoc.nl

Overige berichten 2018